Hva du spiser påvirker hvor mye du spiser. Ved å spise mer av den maten som holder deg mett lengre, blir det mye enklere å spise bedre. Å gå rundt sulten er den sikre oppskrift på dårlige matvalg. Spill mer på lag med deg selv ved å spise mer av den maten som metter.

Forskjellen på to matvarer kan være kjempestor.

Kokt potet er 7x så mettende som en croissant. Havregrynsgrøt er 3x så mettende som kake. Så det er ikke det at det ene kakestykket er så fetende, men heller at det du spiser nå, påvirker hva du legger på fatet neste gang du skal lage deg mat.

4 viktige kjennetegn

Den australske forskeren Susanna Holt gjennomførte i 1995 en spennende studie for å finne ut hvilke matvarer som metter mest. Fra studien ser man at det er spesielt 4 kjennetegn på matvarer som metter bra.

  • De er rike på protein og fiber.
  • De inneholder mye vann.
  • De har lav energitetthet (kcal/100g).

Basert på dette så vet du allerede en god del om hvilke matvarer som metter bra.

  • Grønnsaker og frukt: Mye vann, lav energitetthet og bra med fiber.
  • Mager fisk og kjøtt, magre og proteinrike meieriprodukter osv. inneholder mye protein
  • Grove kornprodukter: bra med fiber.

Så hva ble resultatet av undersøkelsen?

GUIDE: Lær deg triksene for å kvitte deg med magefett.

Overlegen seier til potet

Totalt ble 38 matvarer inkludert i undersøkelsen. Hvitt brød ble brukt som referanse (verdi 100).

  1. Kokt potet 323 (altså over 3x så mettende som hvitt brød)
  2. Mager fisk 225.
  3. Havregrynsgrøt 209.
  4. Appelsin 202.
  5. Epler 197.
  6. Brun pasta 188.
  7. Biff 176.
  8. Bønner 268.
  9. Druer 162.
  10. Grovt brød 157.
  11. Popcorn (!) 154
  12. All bran flakes 151
  13. Egg 150.
  14. Hvitost, type cheddar 146.
  15. Hvit ris 138.
  16. Linser 133.
  17. Brun ris 132.

Hvis det er noe du ikke liker eller tåler, så har du likevel mye mat å velge mellom og som gjør deg mett lengre.

Savner du cottage cheese og Mager kesam? Hvis du ser på de 4 kjennetegnene i et avsnitt lengre opp, ser du at de passer perfekt inn.

100 % Skreddersydd kostholdsplan

Ønsker du hjelp til å sette opp en kostholdsplan tilpasset kroppen din og som tar hensyn til hvor mye du veier og hva målet ditt er? Det er spesialiteten vår i ElitePT.

Sjekk ut kostholdspakken vår her.

Referanser

  1. Susanna Holt. A satiety index of common foods. European Journal of Clinical Nutrition, Sept 1995.
  2. Fitnessbloggen.no - Spis potet med god samvittighet
  3. Fitnessbloggen.no - 5 gode tips for å gå ned i vekt og fettprosent
  4. Nutritiondata.com - Fullness Factor