Polycystisk ovariesyndrom (PCOS) er den vanligste hormonforstyrrelsen hos kvinner og rammer ca 14 % i fruktbar alder (15-50 år).

Det er den vanligste årsaken til barnløshet. I denne artikkelen skal vi se nærmere på det som omhandler kosthold.

Typiske kjennetegn

  • Insulinresistens
  • Uregelmessig menstruasjon
  • Infertilitet
  • Overvektig og fedme med mer fett rundt magen
  • Ekstra kroppshår og kviser
  • Økt nivå av mannlige kjønnshormoner
  • Vanskelighet med å gå ned i vekt
  • Økt risiko for kreft

Kriterier

For å diagnostisere PCOS brukes Rotterdamkriteriene

2 av disse 3 kriteriene må være tilstede

  • Færre enn 10 menstruassjoner pr år (oligo- eller anovulasjon)
  • Forhøyede verdier av mannlige kjønnshormoner
  • Polycystiske eggstokker

Anbefalinger for å gå ned i vekt

Kosthold, trening og aktivitet er viktig ved PCOS. Du bør også prate med legen din om medisiner som kan dempe de androgene effektene ved PCOS.

En vektreduksjon på kun 5 % har visst seg å ha stor effekt på helsen og øker sannsynligheten for graviditet.

Basert på forskning vil jeg foreslå følgende grep i kostholdet for å gjøre det enklere å gå ned i vekt

  • Mindre karbohydrater; under 150g karbohydrater pr dag (<45 % av energiinntaket)
  • Proteininntak på minimum 1,6g/kg kroppsvekt
  • Økt inntak av kostfiber og grønnsaker (300g+)
  • Økt inntak av enumettet fett og flerumettet fett
  • Økt inntak av vitamin D, vitamin B12 og Magnesium hvis du har for lavt nivå (ta en blodprøve)
  • Få hjelp til å lage en PCOS-vennlig matplan

Tenk på helheten

Det er viktig å jobbe helhetlig med PCOS og ikke bare gjøre ett grep. Kosthold, medisiner, stress, søvn, trening, vektkontroll mv. har samlet en vesentlig større effekt enn bare å ha fokus på en ting.

Trenger du hjelp med kostholdet? Jeg skreddersyr gjerne en kostholdsplan til deg, enten med oppfølging eller uten oppfølging