Maten du spiser alt å si for hvor mye du spiser.

Det første grepet du bør gjøre hvis du vil gå ned i vekt er å spise bedre. Ikke tenk på at du skal spise mindre. Det vil gå litt av seg selv.

Behandlet? Ubehandlet?

I en studie fra 2019 undersøkte forskere effekten av hva behandlet (ultra-prosessert) og ubehandlet (uprosessert) mat hadde å si for kaloriinntaket.

20 kvinner og menn bodde på et forskningssenter i 4 uker. I 2 av ukene spiste de ultra-prosessert mat og 2 av ukene uprosessert mat.

  • Ultraprosessert mat kan være hamburger, pizza, pommes frites, baguett osv.
  • Uprosessert mat kan være havregrøt, kyllingsalat, frukt/grønt, osv.

Måltidene hadde samme kalorimengde, protein, fett, karbohydrater, sukker, salt oog fiber, men deltagerne bestemte selv om de ønsket å spise mer av den samme maten.

Opp og ned 1 kg

Forskerne fulgte nøye med på hvor mye deltagerne spiste - både under måltidene, men også mellom måltidene i form av f.eks. snacks.

Resultatet?

I perioden med ultra-prosessert mat spiste deltagerne vesentlig mer - hele 500 kcal mer pr dag.

Med det ultraprosseserte kostholdet gikk deltagerne opp ca 1 kg, mens med kostholdet bestående av ubehandlet mat gikk de ned ca 1 kg.

Det vi kan trekke ut fra dette er at usunn, ultra-prosessert mat gjør at du får lyst til å spise mer.

Matvarer som hjelper deg å spise mindre

Gode forslag til ubehandlet, uprossesert mat

  • Havregryn
  • Potet
  • Pasta
  • Bønner og linser
  • Mager fisk
  • Frukt
  • Grønnsaker
  • Grovt brød
  • Egg

Det er ikke slik at du bare må spise ubehandlet mat, men det vil være lurt å øke mengden av det. Et forhold på 80/20 ubehandlet vs. behandlet mat kan være et fint utgangspunkt.