Forbrenner du like mye ved å gå og løpe samme distanse?

Forskjellen i forbrenning er ganske stor.

26 % høyere

I en studie fra 2012 ønsket forskere å se nærmere på forskjellen i forbrenning ved å løpe og gå samme distanse.

  • 15 kvinner og 15 menn deltok
  • Enten gå 1600m med fart 5,16 km/h eller,
  • Jogge 1600m med fart 9,6 km/h

Ved å løpe samme distansen økte forbrenningen med 26 %.

Forskerne undersøkte også forskjellen når de også tok høyde for den såkalte "etterforbrenningen"; den økte forbrenningen som skjer i etterkant av når du er ferdig å trene.

Forskjellen var nå hele 43 %.

Når deltagerne gikk 1600 m forbrente de totalt 463 kcal. Når deltagerne løp samme distanse forbrente de 664 kcal.

Hva er årsaken?

Den enkle forklaringen er forskjellen i fart.

Effekten blir større når forskjellen mellom å gå og løpe øker. Hvis du går i 7 km/h er derfor forskjellen mindre.

Effekten av å øke farten fra 9,6 km/h og oppover vil også gradvis synke, slik at det handler ikke nødvendigvis om å løpe så raskt som overhode mulig.

Mitt tips

Prioriter den aktivitetsformen du selv foretrekker. Om du er i dårlilg form kan det uansett være smart å starte med å gå.

Øk farten gradvis hver gang du går samme distanse og etter hvert vil du merke at det ikke vil være så tungt å løpe deler av distansen.