Det er meningsløst å la baderomsvekten bestemme om du har spist og trent bra.

Kroppen vår består av opp mot 65 % vann og små variasjoner i vannbalansen kan utgjøre flere kilo på vekten. Baderomsvekten sier ingenting om du har mistet fett eller bygd muskler. Det eneste den kan fortelle deg, er hvor mye du veier. Ingenting annet.

Det kan være flere grunner til at du enten ikke har gått ned i vekt denne uken eller kanskje litt opp i vekt også. Spesielt på kort sikt, skal du være veldig forsiktig med å trekke noen konklusjon.

Så. Hva er årsakene til at vekten kan svinge?

1. Salt og karbohydrater

Matvarer med høyt innhold av salt og karbohydrater, gjør at kroppen suger til seg mer væske. Eksempelvis vil du for hvert gram karbohydrat som lagres i musklene, lagre 3 gram vann. Øker du karbohydratinntaket i dagene før du skal veie deg, vil det være en årsak til at du har gått opp i vann-vekt.

2. Vann

Alt du inntar, enten det er mat eller drikke, har en vekt. Drikker du et stort glass vann så kan det påvirke hva baderomsvekten viser. Det samme gjelder næringsrik og kalorifattige grønnsaker. Selv om vekten går opp, så sier det selvsagt ingenting om om du har mistet fett eller ikke.

3. Fordøyelsen

Kanskje ikke det mest sexye å skrive om, men det må nevnes. Slim, svette, urin og avføring kan ha stor innvirkning på vekten. Det er bare å veie seg før og etter en tur på do og se selv. Har du i tillegg forstoppelse, så kan det utgjøre flere kilo på vekten.

4. Medisiner

Medisiner kan også påvirke vekten din.

De kan være livsnødvendig både fysiologisk, slik som beta-blokkere eller psykologisk slik som antidepressiva og antipsykotika. Du skal ikke kutte dem ut, men det er viktig å huske på at disse kan påvirke vekten din, væskebalansen, appetitten og energinivået ditt.

Om du mener at medisinene gjør det vanskelig å gå ned i vekt kan du selvsagt høre med fastlegen din om det finnes tilsvarende medisiner, eller alternativer, men som ikke har de samme bivirkningene.

5. Menstruasjon

Syklusen din vil gjøre at du i visse perioder av måneden vil holde mer vann.

I en studie som fulgte 62 normalvektige damer i ett år visste at deltagerne i snitt holdt mest vann den første dagen av menstruasjonen. Å veie seg rundt dette tidspunktet kan derfor ha liten verdi.

En undersøkelse i kundegruppen vår hvor 139 deltagere deltok, gikk

  • 67 % opp mellom 1,1 og 2 kg.
  • 15 % gikk ned 0,1 kg
  • 15 % gikk opp 2,1-3 kg.
  • 3 personer gikk opp over 3,1 kg.

6. Søvn

Søvn påvirker mye; alt fra energinivå, forbrenning, fettforbrenning, sultfølelse og viljestyrke. Men det påvirker også væskebalansen, slik at lite søvn kan gjøre at du midlertidig holder mer væske. Gode søvnrutiner er helt avgjørende for å få gode resultater.

Overraskende nok er noe av det enkleste også ne som kraftig nedprioriteres. Legg deg en time tidligere og legg vekk mobilen. Lite søvn kan også gjøre at du mister muskler - det gjør at du ikke får den oppstrammende effekten på kroppen som du sannsynligvis vil ha.

7. Alkohol

Alkoholens effekt på kroppens væskebalanse avhenger både av hvor mye alkohol du drikker, men også væskeinntak i forkant av festen. Har du fått i deg rikelig med væske i forkant av festen, er den vanndrivende effekten av alkohol mindre. Alkohol kan også påvirke fordøyelsen og føre til at du etter en fest går opp i vekt fordi maten du har spist går langsommere gjennom.

Riktig måte å veie seg på

  • Bruk en bra baderomsvekt. Den skal ligge på et flatt underlag. Pass også på at det ikke er samlet seg støv under vekten.
  • Vei deg selv om morgenen; før frokost og etter at du har gått på do. Gjør det samme dag, 1-2 dager i uken. Typisk viser studier at vekten vår er lavest fredag morgen og høyest søndag kveld.
  • Vei deg kun iført undertøy eller bikini.

Ikke la vekten bestemme alt!

Ikke glem at vekten ikke betyr alt. Det er fullt mulig å totalforandre kroppsfasongen uten å gå ned så mye som et gram.

For en del er det nødvendig å gå ned en del, også for helsa, men det gjelder absolutt ikke alle.

Med bra mat og tung styrketrening kan du gå ned mindre i vekt, men samtidig se bedre ut enn om du ikke trente styrke og kanskje gikk ned det dobbelte.

Referanser

  1. Orsama AL. Weight rhythms: weight increases during weekends and decreases during weekdays. Obes Facts. 2014
  2. Colin P. White. Fluid Retention over the Menstrual Cycle: 1-Year Data from the Prospective Ovulation Cohort. Obstet Gynecol Int 2011
  3. Hobson RM. Hydration Status and the Diuretic Action of a Small Dose of Alcohol. Alcohol and alcoholism 2010.
  4. Watson PE, Watson ID, Batt RD. Total body water volumes for adult males and females estimated from simple anthropometric measurements. 1980 Jan.